Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Karyawan ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Jurnal ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Majalah ; Katan ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
merotes[m«.Äo.tes]kata kerjakerap mengambil makanan, khususnya makanan yang kecil-kecil dan sedikit-sedikit.Suke beno kau ni merotes ape yang ade kat dapo.[su.k« b«.no kAw ni m«.Äo.tes A.p« sA.dZ« jAN A.d« kAt dA.po]Suka dan kerap benar engkau ini memakan makanan sedikit-sedikit, apa yang ada di dapur.
cerem[tS«.Äem]kata namaperca kain yang sangat kecil.Mak sambung cerem yang ade buat kaen kesat kaki.[mA/ sAm.buN tS«.Ä«m kAen jAN A.d« bu.wAt kAen k«.sAt ]Emak mencantumkan perca kain yang kecil-kecil untuk dibuat kain pengesat kaki.
mengeladi[m«.N«.lA.di]kata adjektifbiang.Kecik-kecik dah mengeladi, kalau besa ape nak jadi.[k«.tSi/.k«.tSi/ dAh m«.N«.lA.di kA.lAw b«.sA A.p« nA/ dZA.di]Kecil-kecil sudah biang, kalau besar apa nak jadi.
menado[m«.nA.d]kata kerjatidak bergerak.Bukan kecik-kecik batu, sepuloh orang nolak pon maseh menado.[bu.kAn k«.tSi/.k«.tSi/ bA.tu s«.pu.loh o.ÄANno.lA/ pon ]Bukan kecil-kecil batu, sepuluh orang menolak pun masih tidak dapat digerakkan.
kedi[k«.di]kata adjektifberkenaan saiz badan orang yang kecil daripada saiz biasa.Budak kedi tu pun kau takut, kan kau lebeh besa![bu.dA/ k«.di tu pon kAw tA.kot kAn kAw l«.beh b«.sA]Budak kecil macam itu pun kau takut, bukankah engkau lebih besar!
kudut[ku.dut]kata adjektif1. kecil dan kurus; kurus kedengkek, kurus kedengkeng. 2. berkenaan muka yang selamba dan tidak membayangkan rasa malu atau rasa bersalah1.Kudut saje budak tu. Macam tak cukop makan. 2. Dah kene tangkap pon, mukenye kudut.1. [ku.dut sA.dZ« bu.dA/ tu mA.tSAm tA/ tSu.kop mA.kAn]2[]1. Budak itu sangat kurus. Macam tidak cukup makan. 2. Sudah kena tangkap pun mukanya masih selamba.
kurus kedengkeng[ku.Äus k«.d«N.keN]kecil dan kurus; kudut 1, kurus kedengkek.Badan kurus kedengkeng, nak angkat besi.[bA.dAn ku.Äus k«.d«N.keN nA/ AN.kAt b«.si]Badan kurus kering, hendak angkat besi.
kurus kedengkek[ku.Äus k«.d«N.ke/]kecil dan kurus; kudut 1, kurus kedengkengBadan kurus kedengkek, nak angkat besi.[bA.dAn ku.Äus k«.d«N.ke/ nA/ AN.kAt b«.si]Badan kurus kering, hendak angkat besi.
kelepon[k«.le.pon]kata namakuih seperti bola kecil yang dibuat daripada tepung pulut dan berintikan gula melaka atau gula merah serta bersalut kelapa parut, onde-onde buah melaka.
gesep[g«.sep]kata kerjamenggigit (biasanya oleh binatang yang kecil seperti tikus); ketu-getu.Gesep mak menti bau tau.[g«.sep mA/ m«n.ti bAu tAu]Digigit tikus baru kamu tahu.
Tesaurus
 
kecil (adjektif)
1. Bersinonim dengan comel: halus, ketot, kemetot, kerdil, kurus, langsing, ramping,
Berantonim dengan besar

2. Bersinonim dengan sempit: tidak lapang, tidak luas, tidak lebar,
Berantonim dengan luas

3. Bersinonim dengan kanak-kanak: budak, muda, mentah, setahun jagung,
Berantonim dengan dewasa

4. Bersinonim dengan sedikit: secubit, sekelumit, sejemput, segenggam, sekepal,
Berantonim dengan banyak

5. Bersinonim dengan remeh-temeh: tidak penting, tidak mustahak,
Berantonim dengan penting

6. Bersinonim dengan mudah: senang, tidak rumit, tidak sukar, tidak payah,
Berantonim dengan besar

Kata Terbitan : sekecil-kecilnya, mengecil, mengecilkan, memperkecil-kecil, kecil-kecilan, kekecilan,

Puisi
 

Kecil-kecil pengayuh lidi,
     Mari sampai hutan seberang;
Kecil-kecil hendak berbini,
     Apa belanja kulit kerang.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
415

Don't make a mountain out of a molehill

Membesar-besarkan sesuatu perkara atau masalah yang sebenarnya kecil atau remeh sahaja. (Peribahasa ini lazimnya dinyatakan kepada seseorang yang terlalu risau mengenai masalah kecil tetapi dianggapnya terlalu serius).

Laksana katak, sedikit hujan banyak bermain.

''I should not have lent you my motoycycle. Now, look what you have done! Mum will surely berate me forever. It must costly to repair it,'' the little brother complained. ''Come on, it's only a small scratch. Don't make a mountain out of a molehill. You dented my car the other day, and I did not even complaint!'' the big brother said.

''Menyesal aku beri kau pinjam motorsikal aku itu. Sekarang, tengok apa dah jadi! Mak tentu akan menghamun aku tak habis-habis. Tentu mahal nak membaikinya,'' rungut si adik. ''Alaihai, calar sedikit sahaja. Kalau ini laksana katak, sedikit hujan banyak bermain. Kau kemikkan kereta aku hari itu, aku tidak merungut sikit pun!'' kata si abang.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...