Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Dialek ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Menganyam Kedukaan
Menganyam Kedukaan
cara flu. “flu adat. Kita mesti akur pada adat. Pertunangan adalah jaminan yang ia akanjadi makikau.” Semakin tegas mmban. Masih mempertahan egonya. “Kakak kau lain. Salah ia sendini. ma tidak pandai ambil hati tunangnya. Tapi, camon tunang kau ni lain. Orang berpang- kat. Kau akan untung. Aku pun dapat tumpang senang.’ mmban cuba meyakinkan Kumang. Cuba menjinak- jinakkan ia dengan kebesaran Mm menurut bebal. Mm tahu kalau dia melawan tentu lebih tenuk dia dikerjakan oleh emaknya. “Sudahlah Sah. Sakit telinga budak tu,” bela Nek Wa. “Tengoklah mak, dimanja sangat. Sekanang dah pandai nak putang lewat,” bebel Esah memanjang. Esah melepaskan pulasannya. Mm melunu ke sisi Nek Wa minta penlmndungan. Mm tahu emaknya pasti menyebatnya. Nek Wa mengusap kepala Mm mesna. Mata Mm
1
Tesaurus
 
pandai
1. Bersinonim dengan cerdik
( pintar, bijak, cerdas, bijaksana, bestari, bergeliga, cair otak, besar akal, banyak akal, tajam akal, tajam fikiran, terang akal, terang hati, otak minyak, fatan, punsu, tahu-tahu, piawai, )
(adjektif:)
Berantonim dengan bodoh

2. Bersinonim dengan cekap
( mahir, handal, pantas, cekat, tangkas, biasa, terlatih, lancar, akas, prigel, campin, )
(adjektif:)

3. Bersinonim dengan ahli
( jauhari, tukang, pakar, juru, utas, empu, kipu, )
(kata nama:)

Kata Terbitan : memandai-mandai, kepandaian,

Puisi
 

Memasang jerat sudah lama,
     Dapat seekor burung nuri;
Saya pergi tiada lama,
     Pandai-pandai menjaga diri.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
9

A bad workman always blames his tools

Orang yang tidak pandai melakukan sesuatu pekerjaan biasanya enggan mengakui kelemahan diri tetapi sebaliknya menyalahkan alat yang digunakan pula.

Menari yang tak pandai, dikatakan lantai nan terjungkit.

She apologized for the burnt cookies, saying that her oven was an old model. Incompetent people always blame other things for their failures. As the saying goes, a bad workman always blames his tools.

Dia meminta maaf kerana biskut tersebut hangus. Alasannya ialah ketuharnya model lama. Orang yang tidak mahir sering menyalahkan benda lain atas kegagalan mereka, bak kata pepatah menari yang tak pandai, dikatakan lantai nan terjungkit.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...