Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Jurnal ; Universiti Awam ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ; Kamus Istilah Sains Kewangan ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
lot[lot]kata kerjalalu makan.Jelat bena budak tu, putik jambu pon lot.[dZ«.lAt b«.nA bu.dA/ tu pu.ti/ dZAm.bu pon lot]Lalu benar budak itu, putik jambu pun dimakannya
jelat[dZ«.lAt]kata adjektifberkenaan seseorang yang sanggup memakan apa sahaja seperti putik buah atau makanan yang hampir basi, lalu.Jelat beno budak tu, putek jambu pon lot.[dZ«.lAt b«.n bu.dA/ tu pu.te/ dZAm.bu pon lot]Lalu benar budak itu, sehingga putik jambu pun lalu dimakannya.
merembat[m«.Ä«m.bAt]kata kerjabergegar atau bergetar.Bile ketapi lalu, rumah kite pon merembat.[bi.l« ke.tA.pi lA.lu Äu.mAh ki.t« pon m«.Ä«m.bAt]Apabila kereta api lalu, rumah kita terasa bergegar.
gibas[gi.bAs]kata namahujan lalu.Penat aje ngangkat beridai, ingatkan ujan, rupenye gibas.[p«.nAt A.dZ« NAN.kAt b«.Äi.dAj i.NAt.kAn u.dZAn Äu.p«.ø« ]Penat sahaja mengangkat kain baju yang tersidai di ampaian, disangkakan hujan, rupa-rupanya hujan lalu sahaja.
salo alai[sA.lo A.lAj]keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; sia lantau.Ape takot, kan salo alai kat sini.[A.p« tA.kot kAn sA.lo A.lAj kAt si.ni]Mengapa takut, bukankah di sini banyak orang yang sedang lalu-lalang.
sia lantau[si.jA lAn.tAw]keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; salo alai.Dah seimo lemo pon tempat ni maseh sia lantau.[dAh s«.i.mo le.mo pon t«m.pAt ni mA.seh si.jA lAn.tAw]Sudah senja pun tempat ini masih banyak orang yang lalu lalang.
cekap-cekup[tS«.kAp.tS«.kup]kata kerjamakan berterusan; kenyap-kenyep.Die cekap-cekup sampai mentue lalu pon tak seda.[di.j« tS«.kAp tS«.kup sAm.pAj m«n.tu.w« lA.lu pon tA/ s«.dA]Dia makan berterusan hingga mentua lalu pun tidak sedar.
lolok[lo.lo/]kata namalongkang besar.Lolok tu penoh sampah, susah ae nak lalu.[lo.lo/ tu p«.noh sAm.pAh su.sAh Ae nA/ lA.lu]Longkang besar itu penuh dengan sampah sarap, susah air hendak mengalir.
kue kapet[ku.we kA.pet]sejenis kuih yang dibuat daripada tepung beras, santan, sedikit gula yang dikacau rata. Adunan tersebut dikapit lalu digoreng atau dibakar; opak belanda.
opak belanda[o.pA/ b«.lAn.d«]sejenis kuih yang dibuat daripada tepung beras, santan, sedikit gula dan dikacau rata. Adunan tersebut dikapit lalu digoreng atau dibakar; kue kapet.
1
Tesaurus
 
lalu
1. Bersinonim dengan berjalan
( melintas, melewati, )
(kata kerja:)

2. Bersinonim dengan berdaya
( larat, bertenaga, bermaya, )
(kata kerja:)

3. Bersinonim dengan kemudian
( sesudah itu, selepas itu, setelah, justeru itu, maka, )
(kata tugas:)

4. Bersinonim dengan lewat
( menjangkaui, melampaui, )
(kata tugas:)

Kata Terbitan : berlalu, melalui, melalukan, terlalu, keterlaluan, laluan,

Puisi
 

Pisang rendah masak hijau,
     Nanti layu tidak layu;
Tinggi rendah mata meninjau,
     Nanti lalu tidak lalu.



Lihat selanjutnya...