Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
merohan[m«.Äo.hAn]kata kerjamembantah.Tak abes-abes die merohan bile maknye suroh buat keje.[tA/ A.bes.A.bes di.j« m«.Äo.hAn bi.l« mA/.ø« su.Äoh bu.wAt Tidak habis-habis dia membantah apabila emaknya suruh buat kerja.
memerot[m«.m«.Äot]kata kerjabuang air besar, berak (bahasa kasar); melimbong.Geramnye aku dengan budak ni, tak abes-abes memerot.[g«.ÄAm.ø« A.ku d«.NAn bu.dA/ ni tA/ A.bes.A.bes m«.m«.Äot]Geramnya aku dengan budak ini, tidak habis-habis membuang air besar.
melimbong[m«.lim.boN]kata kerjabuang air besar, berak (bahasa kasar); memerot.Geramnye aku dengan budak ni, tak abes-abes melimbong.[g«.ÄAm.ø« A.ku d«.NAn bu.dA/ ni tA/ A.bes.A.bes m«.lim.boN]Geramnya aku dengan budak ini, tidak habis-habis membuang air besar.
sapan[sA.pAn]kata adjektifhabis.Dah sapan padi aku, burong makan.[dAh sA.pAn pA.di A.ku bu.ÄoN mA.kAn]Sudah habis padi aku dimakan burung.
gedi[g«.di]kata adjektifhabis diambil orang.Gedi buah limau tu, panjat di budak.[g«.di bu.wAh li.mAw tu pAn.dZAt di bu.dA/]Habis buah limau itu, setelah pokok dipanjat budak.
idohak[i.do.hA/]kata kerjahabis ikhtiar (Pulau Aur, Mersing).Man idohak dah ngubat anak man saket ituk.[mAn id.do.hA/ dAh Nu.bAt A.nA/ mAn sA.ket i.to/]Saya sudah habis ikhtiar untuk mengubati anak saya yang sedang sakit.
kelisen[k«.li.s«n]kata adjektifhabis.Kene beli beras lagi nampaknye, beras dalam[k«.n« b«.li b«.ÄAs lA.gi nAm.pA/.ø« b«.ÄAs dA.lAm toN tu dAh Kena beli beras lagi nampaknya, beras dalam itu sudah habis.
takas[tA.kAs]kata kerjamencantas dengan parang (dahan pokok); seboi.Abes pokok jambu tu die takas.[A.bes po.ko/ dZAm.bu tu di.j« tA.kAs]Habis pokok jambu itu dia cantas dengan parang.
moyos[mo.jos]kata adjektifbasah kuyup, lokos.Abes moyos budak tu, kene sembo ae.[A.bes mo.jos bu.dA/ tu k«.n« s«m.bo Ae]Habis basah kuyup budak itu, disembur air.
londang[lon.doN]kata adjektiflecah dan digenangi air; belondong.Paep ae boco abes londang laman tu.[pAep Ae bo.tSo A.bes lon.dAN lA.mAn tu]Paip air bocor, habis lecah halaman itu.
Tesaurus
 
habis
1. Bersinonim dengan kesemuanya
( segalanya, sekaliannya, keseluruhannya, )
(adverba:)

2. Bersinonim dengan sebahagian besarnya
( hampir keseluruhan, banyak bahagiannya, )
(adverba:)

3. Bersinonim dengan siap
( selesai, beres, tamat, berakhir, )
(kata kerja:)

4. Bersinonim dengan paling
( sangat, amat, cukup, terlalu, benar-benar, )
(kata tugas:)

5. Bersinonim dengan selepas
( sesudah, setelah, )
(kata tugas:)

6. Bersinonim dengan jadi
( kalau begitu, maka, )
(kata tugas:)

Kata Terbitan : sehabis-habis, habis-habis, habis-habisan, berhabis, berhabis-habisan, menghabiskan, kehabisan, penghabisan,

Puisi
 

Habis bayam disusur babi,
     Banyak mati terkena damak;
Ayam jangan bebaskan diri,
     Biawak tunggu di tepi semak.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
415

Don't make a mountain out of a molehill

Membesar-besarkan sesuatu perkara atau masalah yang sebenarnya kecil atau remeh sahaja. (Peribahasa ini lazimnya dinyatakan kepada seseorang yang terlalu risau mengenai masalah kecil tetapi dianggapnya terlalu serius).

Laksana katak, sedikit hujan banyak bermain.

''I should not have lent you my motoycycle. Now, look what you have done! Mum will surely berate me forever. It must costly to repair it,'' the little brother complained. ''Come on, it's only a small scratch. Don't make a mountain out of a molehill. You dented my car the other day, and I did not even complaint!'' the big brother said.

''Menyesal aku beri kau pinjam motorsikal aku itu. Sekarang, tengok apa dah jadi! Mak tentu akan menghamun aku tak habis-habis. Tentu mahal nak membaikinya,'' rungut si adik. ''Alaihai, calar sedikit sahaja. Kalau ini laksana katak, sedikit hujan banyak bermain. Kau kemikkan kereta aku hari itu, aku tidak merungut sikit pun!'' kata si abang.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...