Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Karyawan ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Universiti Awam ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
serabai[s«.ÄA.bAj]kata adjektifberkenaan muka yang kelihatan tidak terurus.Muke serabai lagi dah nak pegi kedai?[mu.k« s«.ÄA.bAj lA.gi dAh nA/ p«.gi k«.dAj]Muka masih tidak terurus lagi sudah hendak pergi ke kedai?
raop[ÄAop]kata kerjamenyapu muka dengan tapak tangan (lazimnya bersama air).Dah ngantok, mari kite raop muke.[dAh NAn.to/ mA.Äi ki.t« ÄAop mu.k«]Sudah mengantuk, mari kita menyapu air pada muka.
toye[to.j«]kata adjektifberkenaan muka yang letih, tidak bermaya dan tidak berseri, bersahaja.Toye bena muke Samad lepas pekse.[to.j« b«.nA mu.k« sA.mAd l«.pAs p«/.s«]Letih benar kelihatan muka Samad, selepas peperiksaan.
kernyum[k«r.øum]kata adjektifberkenaan muka yang berkerut atau berkedut.Dahle tue, kernyum pulak, ade ati nak ngorat anak dare orang.[dAh.l« tu.w« k«r.øum pu.lA/ A.d« A.ti nA/ No.ÄAt A.nA/ dA.Ä« Sudah tua muka berkerut pula, ada hati hendak mengorat anak dara orang.
becemporeng[b«.tS«m.po.ÄeN]kata adjektifkotor atau selekeh dan tidak rapi khusus pada bahagian muka seseorang.Muke budak tu becemporeng bedak.[mu.k« bu.dA/ tu b«.tS«m.po.ÄeN b«.dA/]Muka budak itu selekeh dengan bedak.
seeh[se/.eh]kata adjektifberkenaan muka yang merah padam kerana kemalu-maluan disebabkan kena perli, kena tegur atau kena marah di hadapan orang lain.Rase seeh muke aku bile mak marah depan orang.[ÄA.s« se/.eh mu.k« A.ku bi.l« mA/ mA.ÄAh d«.pAn o.ÄAN]Malu dan merah padam muka aku apabila emak memarahi aku di hadapan orang.
mengendeng[m«.Nen.deN]kata kerjamenghampiri seseorang dengan air muka yang minta dikasihani dan dengan harapan akan mendapat sesuatu.Dah memang peel die suke mengendeng bile orang tengah makan.[dAh me.mAN pe/.el di.j« su.k« m«.Nen.deN bi.l« o.ÄAN t«.Nah ]Memang sudah perangainya suka meminta apabila orang sedang makan.
gebak-genek[g«.bA/.g«.ne/]kata adjektifberkenaan air muka kanak-kanak yang hendak menangis, mencebik.Gebak-genek aje mukenye selepas kene marah.[g«.bA/.g«.ne/ A.dZ« mu.k«.ø« s«.l«.pAs k«.n« mA.ÄAh]Mencebik sahaja mukanya selepas kena marah.
kudut[ku.dut]kata adjektif1. kecil dan kurus; kurus kedengkek, kurus kedengkeng. 2. berkenaan muka yang selamba dan tidak membayangkan rasa malu atau rasa bersalah1.Kudut saje budak tu. Macam tak cukop makan. 2. Dah kene tangkap pon, mukenye kudut.1. [ku.dut sA.dZ« bu.dA/ tu mA.tSAm tA/ tSu.kop mA.kAn]2[]1. Budak itu sangat kurus. Macam tidak cukup makan. 2. Sudah kena tangkap pun mukanya masih selamba.
puteri salat[pu.t«.Äi sA.lAt]sejenis kuih daripada pulut yang dikukus bersama santan dan dilapis di atasnya dengan sejenis seri kaya, khususnya seri kaya pandan berwarna hijau, seri muka.
1
Tesaurus
 
muka (kata nama)
1. Bersinonim dengan wajah: rupa, paras, roman, raut, bentuk, potongan, iras, domol, tampang,

2. Bersinonim dengan depan: hadapan, hadap, anterior,
Berantonim dengan belakang

Kata Terbitan : mengemukakan, terkemuka, bersemuka, menyemukakan, bermuka-muka, permukaan, pengemukaan, pemuka,

Puisi
 

Sirih kuning di muka pintu,
     Gajah bersila di dalam mangkuk;
Putih kuning di muka pintu,
     Buat ubat mata mengantuk.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
306

Let bygones be bygones

Lupakan dendam lama atau perselisihan lalu, sebaliknya mulakan lembaran baru.

Buang yang keruh, ambil yang jernih

We are avoiding each other, and getting ourselves all worked up every time we stumble onto each other? Don't bear grudges, let bygones be bygones.

Mengapakah kita mengelakkan diri antara satu sama lain, dan naik marah apabila bersua muka? Usahlah berdendam, buang yang keruh, ambil yang jernih.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...