Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Katan ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
tesempo[t«.s«m.p]kata adjektiftermalu-malu.Tengah sedap-sedap ngate Pak Ali, aleh-aleh die tejongol kat belakang, ape tak tesempo muke.[t«.NAh s«.dAp.s«.dAp NA.t« pA/ A.li A.leh.A.leh di.j« t«.dZo.Nol Tengah sedap-sedap mengata Pak Ali, tiba-tiba dia muncul di belakang, termalu-malu muka masing-masing.
tetel[te.tel]kata namadaging yang bercampur urat, lemak dan lain-lain.Tetel sedap kalau masak dalca.[te.tel s«.dAp kA.lAw mA.sA/ dAl.tSA]Tetel sedap kalau dimasak lauk dalca.
lece[l«.tS«]kata namatilam kekabu; bok.Sejuk-sejuk macam ni sedap tido atas lece.[s«.dZu/.s«.dZu/ mA.tSAm ni s«.dAp ti.do A.tAs l«.tS«]Sejuk-sejuk begini, sedap tidur di atas tilam kekabu.
pirik[pi.Äi/]kata kerjamemecahkan dengan jari, lenyek.Pirik lade kecik kat kicap ni, biyo sedap kite nak cecah dengan tau goreng.[pi.Äi/ lA.d« k«.tSi/ kAt ki.tSAp ni bi.jo s«.dAp ki.t« nA/ Lenyek dengan jari cili api dalam kicap supaya sedap apabila kita cecah dengan tauhu goreng.
bobak[bo.bA/]kata namapercakapan dan lain-lain yang sedap didengar (umumnya yang tidak benar), temberang.Kalau dah kaki bobak, cakap betol pon susah orang nak pecaye.[kA.lAw dAh kA.ki bo.bA/ tSA.kAp b«.tol pon su.sAh o.ÄAN nA/ Kalau suka temberang, apabila bercakap benar pun orang susah hendak percaya.
bedempe[b«.d«m.pe]kata adjektifberbunyi tidak jelas dan kurang sedap didengar.Dekat na dengan mikropon patut bedempe suare.[d«.kAt nA d«.NAn mi.kro.pon pA.tut b«.d«m.pe su.wA.Ä«]Dekat benar dengan mikrofon, patutlah suaranya tidak jelas.
ampo[Am.p]kata namapermaidani; ampa.Tido atas ampo tu sedap tapi gatal.[ti.do A.tAs Am.poA tu s«.dAp tA.pi gA.tAl]Tidur di atas permaidani itu selesa tetapi berasa gatal.
ampa[Am.pA]kata namapermaidani; ampo.Tido atas ampa tu sedap tapi gatal.[ti.do A.tAs Am.pA tu s«.dAp tA.pi gA.tAl]Tidur di atas permaidani itu selesa tetapi berasa gatal.
coreng[tSo.ÄeN]kata namalantai papan (Pulau Aur, Mersing).Coreng romah aji rate, sedap dudok.[tSo.ÄeN Äo.mAh A.dZi ÄA.te s«.dAp du.do/]Lantai rumah kamu rata, selesa duduk.
1
Tesaurus
 
sedap (adjektif)
1. Bersinonim dengan enak: lemak, manis, lazat, nikmat, perisa, latif, gurih, legit,
Berantonim dengan hambar

2. Bersinonim dengan segar: seronok, selesa, nyaman, senang, nikmat, enak, indah, sihat, naim,

Kata Terbitan : menyedapkan, kesedapan, penyedap,

Puisi
 

Sedap sungguh jeruk maman,
     Lepas setalam setalam pula;
Sedap sungguh berbantal lengan,
     Lepas semalam semalam pula.



Lihat selanjutnya...