Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Universiti Awam ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Majalah ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
jalan jajah[dZA.lAn dZA.dZAh]makan angin.Kawan ni dah puas jalan jajah merate-rate.[kA.wAn ni dAh pu.wAs dZA.lAn dZA.dZAh m«.ÄA.t«.ÄA.t«]Saya ini sudah puas makan angin di merata tempat.
pane[pA.n«]kata adjektifbingung.Pane rase bile sesat jalan.[pA.n« ÄA.s« bi.l« s«.sAt dZA.lAn]Dia bingung apabila tersesat jalan.
kemereng[k«.m«.ÄeN]kata adjektifgarang atau bengis.Mando jalan tu kemereng bukan maen.[mAn.do dZA.lAn tu k«.m«.ÄeN bu.kAn mAen]Mandor jalan raya itu bukan main garang lagi.
ngelalo[N«.lA.lo]kata kerjamenggelungsur dan tidak dapat dikawal lagi kerana terlalu licin.Licen bena jalan buat dek ujan, ngelalo taya moto.[li.tSen b«.nA dZA.lAn bu.wAt de/ u.dZAn N«.lA.lo tA.jA mo.to]Licin benar jalan disebabkan hujan, menggelungsur tayar motosikal dibuatnya.
ape kejadah[A.p« k«.dZA.dAh]perihal ketidakwajaran sesuatu kelakuan.Ape kejadah engkau ni senje-senje miseh melalak kat tengah jalan.[A.p« k«.dZA.dAh «N.kAw ni s«n.dZ«.s«n.dZ« mi.seh m«.lA.lA/ kAt t«.NAh dZA.lAn]Tidaklah patut engkau ini, waktu senja kala masih membuat bising di jalan raya.
engka-engkeh[«N.kA.«N.keh]kata kerjasibuk.Engka engkeh buwat keje, nak jalan pon tak sempat.[«N.kA «N.keh bu.wAt k«.dZ« nA/ dZA.lAn pon tA/ s«m.pAt]Sibuk membuat kerja, hendak berjalan pun tidak sempat.
nakek[nA.ke/]kata adjektifhampir-hampir terjadi atau hampir-hampir berlaku.Dah nakek nak jalan, ale-ale pak mentua sampai.[dAh nA.ke/ nA/ dZA.lAn A.le.A.le pA/ m«n.tu.we sAm.pAj]Sudah hampir hendak keluar berjalan, tiba-tiba bapa mentua sampai.
beronai[b«.Äo.nAj]kata kerjaberjalan berderet-deret menuju ke sesuatu arah atau tempat.Asal orang nak jalan, beronailah engkau semue ngikot.[A.sAl o.ÄAN nA/ dZA.lAn b«.Äo.nAj.lAh «N.kAw s«.mu.w« ]Apabila kita hendak pergi berjalan, berderet-deretlah engkau semua mengikut.
teambau-ambau[t«.Am.bAw.Am.bAw]kata kerjaberjalan bergoyang-goyang dan terhoyang-hayang.Teambau-ambau lagi kami jalan, maklom maseh dalam ari.[t«.Am.bAw.Am.bAw lA.gi kA.mi dZA.lAn mA/.lom mA.seh Tergoyang-goyang lagi saya berjalan, maklumlah masih dalam pantang.
bedembon[b«.d«m.bon]kata kerjaberjalan lambat dalam keadaan yang berhati-hati.Tempat lecak ni, bedembn aje jalan tu, lambat sampai pon tak ape.[t«m.pAt le.tSA/ ni b«.d«m.bon A.dZ« dZA.lAn tu lAm.bAt sAm.pAj pon tA/ A.p«]Tempat yang lecak begini, berjalanlah lambat-lambat dan berhati-hati, lambat sampai pun tidak mengapa.
1
Tesaurus
 
jalan (kata nama)
1. Bersinonim dengan jalan raya: lebuh, lebuh raya, laluan, lorong, jejambat, jejantas, persiaran, denai, rintisan, latisan, landasan, rua, ban,

2. Bersinonim dengan usaha: ikhtiar, kesempatan, peluang,

Kata Terbitan : berjalan, berjalan-jalan, menjalani, menjalankan, perjalanan,

Puisi
 

Jalan-jalan di kaki lima,
     Bawalah pulang ikan gelama;
Budi tuan sudahlah diterima,
     Jadikan hutang selama-lamanya.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
639

Where there's a will there's a way

Jika ada azam dan kemahuan untuk mencapai sesuatu maksud, tentu kita akan sedaya upaya mencari jalannya.

Di mana ada kemahuan di situ ada jalan.

My determination did not waver. I know it's not easy task but where there's a will there's a way. Nothing can stop me and I will find the way by hook or by crook.

Aku teguh dengan tekadku. Aku tahu kerja ini tidaklah mudah namun di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Tiada apa yang mampu menahanku dan aku akan mencari jalan dengan apa cara sekalipun.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...