Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Universiti Awam ; Kerajaan Malaysia ; ujian ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
endot[«n.dot]kata namakekasih.Miseh sekolah dah ade endot.[mi.seh s«.ko.lAh dAh A.d« «n.dot]Masih di bangku sekolah dah ada kekasih.
pak kal[pA/ kAl]mujur.Pak kal budak, kalau tak, aku pukol.[pA/ kAl bu.dA/ kA.lAw tA/ A.ku pu.kol]Mujur dia itu masih budak, kalau tidak, aku dah pukul.
benang ari[b«.nAN A.Äi]waktu subuh.Maseh benang ari lagi, dah kelua menoreh.[mA.seh b«.nAN A.Äi lA.gi dAh k«.lu.wA m«.no.Äeh]Masih waktu subuh lagi, dia sudah keluar pergi menoreh getah.
kolop[ko.lop]kata adjektifberkenaan budak lelaki yang belum berkhatan.Budak Usen tu maseh kolop lagi.[bu.dA/ u.sen tu mA.seh ko.lop lA.gi]Budak Hussein itu masih belum bersunat.
bejekbah[be.dZe/.bAh]kata adjektifbanyak, melambak.Kite jangan risau, makanan bejekbah lagi.[ki.t« dZA.NAn Äi.sAw mA.kA.nAn be.dZe/.bAh lA.gi]Kita jangan risau, makanan masih berlambak.
serabai[s«.ÄA.bAj]kata adjektifberkenaan muka yang kelihatan tidak terurus.Muke serabai lagi dah nak pegi kedai?[mu.k« s«.ÄA.bAj lA.gi dAh nA/ p«.gi k«.dAj]Muka masih tidak terurus lagi sudah hendak pergi ke kedai?
semela[s«.m«.lA]kata kerjabergurau, berjenaka.Orang tengah besedeh pon die nak semela.[o.ÄAN t«.NAh b«.s«.deh pon di.j« nA/ s«.m«.lA]Orang sedang bersedih pun dia masih
ceding[tS«.diN]kata namabuah penghujung atau baki padi yang belum dituai.Ceding padi tu jadi makanan tikus.[tS«.diN pA.di tu dZA.di mA.kA.nAn ti.kus]Baki padi yang masih belum dituai itu menjadi makanan tikus.
besa gedebak[b«.sA g«.dE.bA/]sudah besar (anak-anak).Dah besa gedebak pon miseh nak tido kat mak.[dAh b«.sA g«.dE.bA/ pon mi.seh nA/ ti.do kAt mA/]Sudah besar pun masih hendak tidur bersama emak.
mude lente[mu.d« len.t«]umur yang terlalu muda.Budak yang kene tangkap itu maseh mude lente.[bu.dA/ jAN k«.n« tAN.kAp i.tu mA.seh mu.d« len.t«]Budak yang kena tangkap itu masih terlalu muda.
Tesaurus
 
masih (kata tugas)
Bersinonim dengan sedang, tengah, lagi, terus, ketika, sementara.,

Puisi
 

Apa guna main berigot,
     Pandan muda masih berbunga;
Apa guna tuan berebut,
     Badan muda masih berguna.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
373

All men must die

Semua orang pasti mati.

Bunga gugur putik pun gugur

I just couldn't believe it when my brother passed away that morning. He was still young.But all men must die. Only God is immortal.

Aku tak percaya yang adikku pergi buat selama-lamanya. Dia masih muda. Namun bunga gugur putik pun gugur . Hanya Tuhan sahaja yang daim.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...