Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Universiti Awam ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; ujian ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Katan ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
selio[se.li.jo]kata adjektifjuling.Senyumnye manes, tapi sayang silio pulak.[s«.øum.ø« mA.nes tA.pi sA.jAN se.li.jo pu.lA/]Senyumnya manis, tetapi sayang juling pula
serase[s«.ÄA.s«]kata adjektifsesuai dengan majlis (pakaian).Dah lah gemok pakai corak melintang pulak, mane kan serase.[dAh lAh g«.mo/ pA.kAj tSo.ÄA/ m«.lin.tAN pu.lA/ mA.n« Sudahlah gemuk, pakai pula corak melintang, mana nak sesuai.
baghal[bA.ÄAl]kata adjektifbodoh.Baghal betol budak ni, laen orang suroh, laen dibuwatnye.[bA.ÄAl b«.tol bu.dA/ ni lAen o.ÄAN su.Äoh lAen di.bu.wAt.ø«]Bodoh betul budak ini, lain yang disuruh lain pula yang dibuat.
gonjah[gon.dZAh]kata adjektifbimbang dan takut.Nampak asap kat sane tu, gonjah pulak kalau-kalau rumah kawan tebaka.[nAm.pA/ A.sAp kAt sA.n« tu gon.dZAh pu.lA/ kA.lAw.kA.lAw ]Nampaknya ada asap di sana itu, bimbang pula kalau-kalau rumah saya yang terbakar.
melengka[m«.leN.kA]kata kerjaberbaring selepas makan.Tak senonoh bebudak ni, adeke lepas makan nak melengka.[tA/ s«.no.noh b«.bu.dA/ ni A.d«.k« l«.pAs mA.kAn nA/ ]Tidak senonohnya perangai budak-budak ini, selepas makan hendak berbaring pula.
beranak[b«.ÄA.nA/]kata adjektifberkenaan susunan ikatan tepi kain kurung Johor yang tidak kemas.Mengelon kaen tu biar betol-betol, karang beranak.[m«.Ne.lon kAen tu bi.jA b«.tol.b«.tol kA.ÄAN b«.ÄA.nA/]Mengelon kain itu biarlah cermat, nanti beranak pula.
kernyum[k«r.øum]kata adjektifberkenaan muka yang berkerut atau berkedut.Dahle tue, kernyum pulak, ade ati nak ngorat anak dare orang.[dAh.l« tu.w« k«r.øum pu.lA/ A.d« A.ti nA/ No.ÄAt A.nA/ dA.Ä« Sudah tua muka berkerut pula, ada hati hendak mengorat anak dara orang.
tokkon[to/.kon]kata namaalat pemegang periuk panas yang dibuat daripada perca kain; tokpu.Mane tokkon ni, periyok ni panas sangat, meleco tangan kawan.[mA.n« to/.kon ni p«.Äi.jo/ ni pA.nAs sA.NAt m«.l«.tSo tA.Nan Mana kain pemegang, periuk ini panas sangat, melecur pula tangan saya.
betonyeh[b«.to.øEh]kata kerjaberbual panjang dan meleret-leret antara lelaki dan perempuan; kok nai.Ari-ari kite betonyeh aje nanti ape orang kate.[A.Äi.A.Äi ki.t« b«.to.øeh A.dZ« nAn.ti A.p« o.ÄAN kA.t«]Setiap hari kita asyek berbual panjang, nanti apa pula orang kata.
elon[e.lon]kata namasusunan sama lebar (bagi kain kurung Johor), kira-kira sepelempap untuk tiga atau empat susun dan diikat di tepi pinggang.Buat elon kaen tu biar betol-betol, kang teburai pulak.[bu.wAt e.lon kAen tu bi.jA b«.tol.b«.tol kAN t«.bu.ÄAj pu.lA/]Buat elon kain itu biarlah cermat, nanti terburai pula.
1
Tesaurus
 
pula (kata tugas)
Bersinonim dengan jua, pun, juga.,

Puisi
 

Hendak berumah berumah pula,
     Rumah saya di tengah huma;
Hendak bermaaf bermaaf pula,
     Maaf seorang maaf semua.



Lihat selanjutnya...