Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Artikel ; Karyawan ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Novel ; Katan ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
ngembo[N«m.bo]kata kerjamembuat selerak.Adek ngembo kaen macam ni, nanti bilek jadi macam tempat kuceng beranak.[A.de/ Nem.bo kAen mA.tSAm ni nAn.ti bi.le/ dZA.di mA.tSAm Adik membuat selerak macam ini, nanti bilik menjadi seperti tempat kucing beranak.
bedemot[b«.d«.mot]kata kerjabergerak lambat.Macam mane nak sampai cepat, atuk ni cume bedemot aje.[mA.tSAm mA.n« nA/ sAm.pAj tS«.pAt A.to/ ni tSu.m« ]Macam mana nak sampai cepat, atuk ini bergerak lambat.
caplang[tSAp.lAN]kata adjektifberkenaan telinga yang capang.Budak telinge caplang macam si Budin ni, terang ati.[bu.dA/ t«.li.N« tSAp.lAN mA.tSAm si bu.din ni t«.ÄAN A.ti]Budak yang bertelinga capang macam si Budin ni, terang hati.
begah[b«.gAh]kata adjektifkenyang kerana terlebih makan dan minum; bentos, kebentak.Macam mane tak begah perot, tige pinggan belom berenti.[mA.tSAm mA.n« tA/ b«.gAh p«.Äot ti.g« piN.gAn b«.lom ]Macam mana perut tidak terlalu kenyang, sudah makan tiga pinggan pun masih belum berhenti.
melukap[m«.lu.kAp]kata kerjamemakan dengan lahap (bahasa kasar).Budak tu melukap buah diyan macam tak penah makan.[bu.dA/ tu m«.lu.kAp bu.wAh di.jAn mA.tSAm tA/ p«.nAh ]Budak itu memakan durian dengan lahap, macam tidak pernah makan.
gempok[g«m.po/]kata kerjatercekik tulang.Kau ni makan terubok baka gelojoh sangat, macam mane tak gempok.[kAw ni mA.kAn t«.Äu.bo/ bA.kA g«.lo.dZoh sA.NAt mA.tSAm Engkau ini makan terubuk bakar terlalu gelojoh, macam mana tidak tercekik tulang.
gempok[g«m.po/]kata kerjatercekik tulang.Kau ni makan terubok baka gelojoh sangat, macam mane tak gempok.[kAw ni mA.kAn t«.Äu.bo/ bA.kA g«.lo.dZoh sA.NAt mA.tSAm Engkau ini makan terubuk bakar terlalu gelojoh, macam mana tidak tercekik tulang.
menangkel[m«.nAN.kel]kata kerjamengelakkan pukulan.Sempat die menangkel, pade hal orang jahat tu numbok die macam kilat.[s«m.pAt di.j« m«.nAN.kel pA.d« hAl o.ÄAN dZA.hAt tu num.bo/ ]Sempat dia mengelak pukulan itu walaupun orang jahat itu menumbuk dia macam kilat.
lece[l«.tS«]kata namatilam kekabu; bok.Sejuk-sejuk macam ni sedap tido atas lece.[s«.dZu/.s«.dZu/ mA.tSAm ni s«.dAp ti.do A.tAs l«.tS«]Sejuk-sejuk begini, sedap tidur di atas tilam kekabu.
kap[kAp]kata adjektifgelojoh.Makan bukan maen kap lagi macam dah tak makan tige ari.[mA.kAn bu.kAn mAen kAp lA.gi mA.tSAm dAh tA/ mA.kAn ti.g« ]Makan bukan main gelojoh, seperti tidak makan tiga hari.
Tesaurus
 
macam
1. Bersinonim dengan sekolah agama: pondok, pergirian,

2. Bersinonim dengan surau: masjid, langgar.,

Kata Terbitan : bermacam-macam, mempermacam-macamkan,

Puisi
 

Sampan kotak mudik ke Pangkor,
     Singgah pula Pulau Sembilan;
Macam diletak macam diatur,
     Macam cincin permata silan.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
378

So many men, so many opinions.

Setiap orang berbeza pandangan atau kemahuan.

Lain orang, lain pendapat

A motely crowd turned up for yesterday's general meeting. Each had different views to offer. So many men, so many opinions, so I doubt that agreement would ever be reached.

Bermacam-macam orang hadir dalam mesyuarat agong semalam. Setiap orang memberikan pandangan yang berlainan. Memandangkan lain orang, lain pendapat, saya tidak yakin bahawa persetujuan boleh dicapai.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...