Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Direktori Karyawan ; Universiti Awam ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; ujian ; Novel ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ; Kamus Istilah Sains Kewangan ; Kata Bahasa Melayu (Rumi-Sebutan-Jawi) ; Istilah Diplomasi ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
ghempe[Ä«m.p«]kata kerjatuju.Duet tak de, tak tentu nak dighempe.[du.wet tA/ d« tA/ t«n.tu nA/ di.Ä«m.p«]Duit tidak ada, tidak tentu hendak dituju.
tak prema[tA/ pÄe.mA]tak ambil peduli.Kawan tak prema, biya lantak, die nak telongkop ke, nak ape ke![kA.wAn tA/ pÄe.mA bi.jA lAn.tA/ di.j« nA/ t«.loN.kop k« nA/ Saya tidak ambil peduli, biarkan, dia nak terlungkup atau nak jadi apapun jadilah!
huyau[hu.jAw]kata kerjamengigau.Tu tak mandile tu, tak basoh kakile tu nak tido, sebab tule huyau.[tu tA/ mAn.di.l« tu tA/ bA.soh kA.ki.l« tu nA/ ti.do s«.bAbv]Hendak tidur tidak mandi, tidak basuh kaki, sebab itulah mengigau.
bejenang[b«.dZ«.nAN]kata kerjamenegakkan kebenaran dengan bersungguh-sungguh.Nak tunjok die tu tak curik die bejenang tak ngaku kalah.[nA/ tun.dZo/ di.j« tA/ tSu.Äi/ di.j« b«.dZ«.nAN tA/ NA.ku ]Hendak menunjukkan dia itu tidak mencuri, dia bertahan bermati-matian dan tidak mahu mengaku kalah.
tak molak[tA/ mo.lA/]tidak pasti.Tak molak, suare si Atan ke, suare si Komeng ke.[tA/ mo.lA/ su.wA.Ä« si A.tAn ke su.wA.Ä« si ko.meN k«]Tidak pasti, suara si Atan atau suara si Komeng.
tak beketik[tA/ b«.k«.ti/]tidak bergerak.Nyenyaknye iye tido, tak berketik pon.[ø«.øA/.ø« i.j« ti.do tA/ b«.k«.ti/ pon]Nyenyak betul ia tidur, tidak bergerak pun.
semonyeh[s«.mo.øeh]kata adjektifberkenaan mulut yang penuh dengan makanan hingga terkeluar sebahagiannya daripada mulut (khusus tentang kanak-kanak).Budak ni asal makan, kalau tak semonyeh mulut tu, tak sah.[bu.dA/ ni A.sAl mA.kAn kA.lAw tA/ s«.mo.øeh mu.lut tu tA/ Budak ini bila makan, kalau tidak penuh mulutnya itu, tidak sah.
tak hemah[tA/ he.mAh]tidak ambil berat.Padanlah orang nyisehkan die, dah die tak hemah kat kewage.[pA.dAn.lAh o.ÄAN øi.seh.kAn di.j« dAh di.j« tA/ he.mAh kAt Patutlah dia disisihkan orang, dia tidak mengambil berat pada keluarganya.
mencedal[m«n.tS«.dAl]kata namafaedah atau guna.Tak de mencedalnye si Lan ke rumah Mamat, tak sesai pon masalah.[tA/ d« m«n.tS«.dAl.ø« si lAn k« Äu.mAh mA.mAt tA/ s«.sAj ]Tidak ada gunanya si Lan pergi ke rumah Mamat, tidak akan dapat menyelesaikan masalah.
siageh[si.jA.geh]kata adjektifberkenaan hasil kerja yang baik.Kalau keje tak besunggoh tentu hasel keje tu tak siageh.[kA.lAw k«.dZ« tA/ b«.suN.goh t«n.tu hA.sel k«.dZ« tu tA/ Jika kita membuat sesuatu kerja dengan tidak bersungguh-sungguh, tentulah hasil kerja itu tidak baik.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata tak

Puisi
 

Pucuk paku makanan kalui,
     Dahan dedap bertaruk muda;
Tak berbalas tak berbalui,
     Tak ada adab sesama muda.



Lihat selanjutnya...