Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Direktori Karyawan ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Katan ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
ngundang-ngundang[Nun.dAN.Nun.dAN]kata adjektifmarak.Api dah ngundang-ngundang, bombe tak sampai-sampai.[A.pi dAh Nun.dAN.Nun.dAN bom.b« tA/ sAm.pAj.sAm.pAj]Api sudah marak, bomba tidak sampai-sampai.
tebe[te.b«]kata adjektiftiba atau sampai (Pulau Aur, Mersing).Bile aji tebe?[bi.l« A.dZi te.b«]Bila kamu sampai?
bedemot[b«.d«.mot]kata kerjabergerak lambat.Macam mane nak sampai cepat, atuk ni cume bedemot aje.[mA.tSAm mA.n« nA/ sAm.pAj tS«.pAt A.to/ ni tSu.m« ]Macam mana nak sampai cepat, atuk ini bergerak lambat.
bentos[b«n.tos]kata adjektifkenyang kerana terlebih makan dan minum; begah, kebentak.Sampai dah bentos baru teringat nak berenti.[sAm.pAj dAh b«n.tos bA.Äu t«.Äi.NAt nA/ b«.Ä«n.ti]Sampai dah kenyang makan dan minum baharu teringat hendak berhenti.
tebose[t«.bo.se]kata adjektifterdedah (perut).Kenakan butang baju tu baek-baek, jangan sampai tebose perot karang.[k«.nA.kAn bu.tAN bA.dZu tu bAe/.bAe/ dZA.NAn sAm.pAj Pakailah butang baju itu baik-baik, jangan sampai terdedah perut.
belantok[b«.lAn.to/]kata adjektifberkenaan makanan bermasak yang tersimpan lama tetapi belum basi.Sampai ati nasik belantok tu kau suruh aku makan.[sAm.pAj A.ti nA.si/ b«.lAn.to/ tu kAw su.Äoh A.ku mA.kAn]Sampai hati nasi yang sudah tersimpan lama itu engkau suruh aku makan.
putol[pu.tol]kata adjektifhilang daripada pandangan.Punye laju budak tu lari, tak sampai semenet dah putol.[pu.ø« lA.dZu bu.dA/ tu lA.Äi tA/ sAm.pAj s«.me.net dAh pu.tol]Bukan main laju budak itu berlari, tidak sampai seminit sudah hilang daripada pandangan.
kebentak[k«.b«n.tA/]kata adjektifkenyang kerana terlebih makan dan minum; begah, bentos.Bepade-pade makan tu, jangan sampai kebentak.[b«.pA.d«.pA.d« mA.kAn tu dZA.NAn sAm pAj k«.b«n.tA/]Makan itu biar berpada-pada, jangan sampai terlalu kenyang.
nakek[nA.ke/]kata adjektifhampir-hampir terjadi atau hampir-hampir berlaku.Dah nakek nak jalan, ale-ale pak mentua sampai.[dAh nA.ke/ nA/ dZA.lAn A.le.A.le pA/ m«n.tu.we sAm.pAj]Sudah hampir hendak keluar berjalan, tiba-tiba bapa mentua sampai.
bedembon[b«.d«m.bon]kata kerjaberjalan lambat dalam keadaan yang berhati-hati.Tempat lecak ni, bedembn aje jalan tu, lambat sampai pon tak ape.[t«m.pAt le.tSA/ ni b«.d«m.bon A.dZ« dZA.lAn tu lAm.bAt sAm.pAj pon tA/ A.p«]Tempat yang lecak begini, berjalanlah lambat-lambat dan berhati-hati, lambat sampai pun tidak mengapa.
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata sampai

Puisi
 

Sayur meranti dirampai ketola,
     Nasi putih dalam pinggan;
Sampai hati sampai rasa,
     Sedang berkasih tuan tinggalkan.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
446

In for a penny, in for a pound

Sesuatu pekerjaan atau tindakan yang sudah dimulakan hendaklah diteruskan sehingga sempurna maksudnya atau tercapai hasilnya.

Berjalan sampai ke batas, belayar sampai ke pulau

I begin to doubt the wisdom of my chosen course of action, but in for a penny, in for a pound. I am willing to sacrifice my money and face the risk because it is more dangerous to turn back than to go on.

Aku mula ragu-ragu akan kewajaran tindakan aku ini, tetapi berjalan sampai ke batas, belayar sampai ke pulau. Aku sanggup mengorbankan wang ringgit dan menghadapi risiko kerana lebih berbahaya jika aku berpatah balik daripada meneruskan sahaja tindakan aku itu.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...