Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Novel ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
ngelambo[N«.lAm.bo]kata kerjabergerak-gerak (janin).Ngelambo budak itu dalam perut Limah.[N«.lAm.bo bu.dA/ i.tu dA.lAm p«.Äot li.mAh]Bergerak-gerak janin dalam perut Halimah.
tebose[t«.bo.se]kata adjektifterdedah (perut).Kenakan butang baju tu baek-baek, jangan sampai tebose perot karang.[k«.nA.kAn bu.tAN bA.dZu tu bAe/.bAe/ dZA.NAn sAm.pAj Pakailah butang baju itu baik-baik, jangan sampai terdedah perut.
buyau[bu.jAw]kata adjektifberkenaan perut dan lain-lain yang gelambir.Perotnye nampak buyau, maklumlah anak dah semilan.[p«.Äot.ø« nAm.pA/ bu.jAw mA/.lom.lAh A.nA/ dAh s«.mi.lAn]Perutnya nampak menggelambir, maklumlah anak sudah sembilan orang.
mengelon[m«.Ne.lon]kata kerjamenyusun sama lebar lipatan kain kurung Johor dengan kemas, sama ada dikumpulkan di sebelah kiri atau kanan kemudian diikat dengan tali pinggang atau tali perut.Mengelon kaen tu biya betol-betol karang beranak.[m«.Ne.lon kAen tu bi.jA b«.tol.b«.tol kA.ÄAN b«.ÄA.nA/]Mengikat kain itu biar betul-betul, nanti beranak.
melentoi[m«.l«n.toj]kata adjektifterlalu lapar.Belom masak lagi? Perot dah melentoi ni.[b«.lom mA.sA/ lA.gi p«.Äot dAh m«.l«n.toj ni]Belum masak lagi? Perut sudah terasa terlalu lapar.
pencawos[p«n.tSA.wos]kata namawarung.Perot tengah lapo, sampai aje bando, teros masok pencawos.[p«.Äot t«.NAh lA.p sAm.pAj A.dZ« bAn.d t«.Äos mA.so/ Perut tengah lapar, tiba sahaja di bandar, teruslah ke warung.
begah[b«.gAh]kata adjektifkenyang kerana terlebih makan dan minum; bentos, kebentak.Macam mane tak begah perot, tige pinggan belom berenti.[mA.tSAm mA.n« tA/ b«.gAh p«.Äot ti.g« piN.gAn b«.lom ]Macam mana perut tidak terlalu kenyang, sudah makan tiga pinggan pun masih belum berhenti.
1
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata perut

Puisi
 

Kalau tak tahu jangan digagah,
     Lidah tak nyaman perut pun tak sebu;
Hilir malam mudik tak singgah,
     Buah nipah disangka labu.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
150

You'll be damned if you do and damned if you don't

Berada dalam dilemma untuk membuat pilihan kerana kedua-dua pilihan yang ada tetap akan mendatangkan masalah.

Buat salah, tak buat pun salah, semua jadi serba salah

The volcanic mud that gushed out from the underground has devoured the whole village. In a desperate move to save the village, the government decided to divert the mud flow to the nearby sea. But the action caused an uproar among the fisherman who worried

Lumpur gunung berapi yang memancut keluar dari perut bumi telah menenggelamkan seluruh kampung. Untuk menyelamatkan kampung itu, kerajaan telah mengambil langkah terakhir untuk mengalihkan lumpur itu ke arah laut yang berhampiran. Namun tindakan ini telah menimbulkan kekecohan dalam kalangan nelayan yang bimbang periuk nasi mereka akan terjejas. Keadaan ini membuatkan kerajaan berasa serba salah kerana buat salah, tak buat pun salah, semua jadi serba salah.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...