Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Novel ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dielek Melaka
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
cucoq ubi[tSu.tSâÖ u.bi]kata namakiasan untuk selipar Jepun (kata kiasan).Senang nak jalan mokalu pakai kasut cucok ubi kreja kat laman rumah, pakai kasot sepatu susah.[s«.nAN nA/ dZA.lAn m.kA.lu pA.kAj kA.sot tSu.tSâÖ u.bi kÒ«.dZA kAt lA.mAn Òu.mAh pA.kAj kA.sot s«.pA.tu su.sAh]Lebih selesa memakai selipar Jepun ketika membuat kerja di halaman rumah, daripada memakai kasut.
2. mencari, mendapatkan, berusaha, berikhtiar (kata kiasan).Ujong-ujong bulan macam ni mana aku nak pi kerobek duet.[u.dZoN.u.dZoN bu.lAn mA.tSAm ni mA.nA A.ku nA/ pi k«.ҍ.bE/ du.wet]Pada hujung bulan begini di manalah aku hendak mendapat wang.
jebon[dZE.bn]kata namakiasan bagi seseorang yang buas, nakal atau hodoh.Perangai budak tu macam jebon, selipa cucoq ubi pon dia kebaeh.[p«.ÒA.NAj bu.dA/ tu mA.tSAm dZE.bn s«.li.pA tSu.tS)Ö u.bi pon di.jA k«.bAEh]Perangai budak itu macam jebon, selipar jepun pun dicurinya.
hangit[hA.Nit]kata adjektifbersungguh-sungguh (kiasan).Dia pulon hangit nak bagi sudah kreja tu.[di.jA pu.lon hA.Nit nA/ bA.gi su.dAh kÒ«.dZA tu]Dia bekerja bersungguh-sungguh untuk menyudahkan kerja itu.
tak buloq[tA/ bu.lâÖ]tidak ingin (kiasan).Aku tak buloq bekawan dengan hang.[A.ku tA/ bu.lâÖ b«.kA.wAn d«.NAn hAN]Aku tidak ingin berkawan dengan engkau.
pekak wailon[p«.kA/ wAj.lon]amat bodoh (kiasan).Pak dia dah tunjok banyak kali tapi dia tak ikot jugak, betoi la dia tu pekak wailon.[pA/ di.jA dAh tun.dZo/ bA.øA/ kA.li tA.pi di.jA tA/ i.kot dZu.gA/ b«.toj lA di.jA tu p«.kA/ wAj.lon]Bapanya telah mengajarnya berkali-kali namun dia tidak mengerti, memang betullah dia amat bodoh.
2. datang atau pergi dengan cepat, segera, tergesa-gesa (kiasan), rempuh, langgar.Lepaeh depa dengaq kata mak depa mati, depa langgah pi sampai lupa bawak apa satu.[l«.pAEh d«.pA d«.NA)Ö kA.tA mA/ dE.pA mA.ti dE.pA lAN.gAh pi sAm.pAj lu.pA bA.wA/ A.pA sA.tu]Selepas mendengar kematian emak mereka, mereka bergegas pergi sehingga terlupa membawa apa-apa pun.
camca[tSAm.tSA]kata namapengacau, pengganggu atau penyibuk (kiasan).Dia ni camca, suka menyebok kreja orang.[di.jA ni tSAm.tSA su.kA m«.øE.bo/ kÒ«.dZA .ÒAN]Dia pengacau, suka mengganggu urusan orang.
taboh[tA.boh]kata kerjamemukul atau pukul dengan tangan (kiasan), tampar; laboh.Kawaq tu depa laboh sampai pengsan.[kA.wA)Ö tu dE.pA tA.boh sAm.pAj pEN.sAn]Pencuri itu mereka pukul hingga pengsan.
laboh[lA.boh]kata kerjamemukul atau pukul dengan tangan (kiasan), tampar; tabuh.Kawaq tu depa laboh sampai pengsan.[kA.wA)Ö tu dE.pA lA.boh sAm.pAj pEN.sAn]Pencuri itu mereka pukul hingga pengsan.
Tesaurus
 
kias
Kata Terbitan : berkias, berkias-kiasan, mengias, mengiaskan, kiasan,