Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Jurnal ; Kerajaan Malaysia ; ujian ; Novel ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
melano[m«.lA.no]kata adjektifberkenaan bahagian bawah gasing jantung yang kelihatan leper ketika sedang ligat berpusing.Bontot gaseng kami melano.[bon.tot gA.seN kA.mi m«.lA.no]Bahagian bawah gasing kami kelihatan leper semasa ligat berpusing.
loko[lo.ko]kata namakelihatan tidak sajak memakai pakaian.Budak ni pakai baju mane pon nampak loko.[bu.dA/ ni pA.kAj bA.dZu mA.n« pon nAm.pA/ lo.ko]Budak ini pakai baju mana pun nampak tidak sajak.
serabai[s«.ÄA.bAj]kata adjektifberkenaan muka yang kelihatan tidak terurus.Muke serabai lagi dah nak pegi kedai?[mu.k« s«.ÄA.bAj lA.gi dAh nA/ p«.gi k«.dAj]Muka masih tidak terurus lagi sudah hendak pergi ke kedai?
menuah-nuah[m«.nu.wAh.nu.wAh]kata adjektifmanja yang berlebihan sehingga kelihatan mengada-ngada.Meluat aku tengok perangai kau menuwah-nuwah amat.[m«.lu.wAt A.ku te.No/ p«.ÄA.NAj kAw m«.nu.wAh/.nu.wAh Meluat aku melihat perangai engkau ini, manja berlebih-lebihan.
gemeh[ge.meh]kata adjektifriang gembira.Kalau dah bejumpe bukan maen gemeh[kA.lAw dAh b«.dZum.p« bu.kAn mAen ge.meh]Kalau sudah berjumpa kelihatan bukan main manis.
gemeh[ge.meh]kata adjektifriang gembira.Kalau dah bejumpe bukan maen gemeh.[kA.lAw dAh b«.dZum.p« bu.kAn mAen ge.meh]Kalau sudah berjumpa kelihatan bukan main manis.
bederon[b«.d«.Äon]kata kerjaberjalan beramai-ramai dengan perlahan-lahan.Nampak ramai aje bederon ke sungai.[nAm.pA/ ÄA.mAj A.dZ« b«.d«.Äon k« su.NAj]Kelihatan ramai orang yang berjalan perlahan-lahan menghala ke sungai.
toye[to.j«]kata adjektifberkenaan muka yang letih, tidak bermaya dan tidak berseri, bersahaja.Toye bena muke Samad lepas pekse.[to.j« b«.nA mu.k« sA.mAd l«.pAs p«/.s«]Letih benar kelihatan muka Samad, selepas peperiksaan.
kohot[ko.hot]kata adjektifberkenaan benda yang nampak buruk.Kaen tu kohot rupenye, kau jemo kat panas ke?[kAen tu ko.hot Äu.p«.ø« kAw dZ«.mo kAt pA.nAs k«]Kain itu kelihatan buruk, kamu jemur di tengah panaskah?
tanah meros[tA.nAh m«.Äos]tanah jerlus atau tanah yang terbenam luas lazimnya terdapat di kawasan tanah gambut.Selalu bena ade tanah meros di baroh.[s«.lA.lu b«.nA A.d« tA.nAh m«.Äos di bA.Äoh]Selalu benar kelihatan tanah jerlus di kaki bukit.
Puisi
 

Sayang keduduk kayu hutan,
     Hijau biru kelihatan;
Mana duduk di pangku tuan,
     Lemah lesu rasa badan.



Lihat selanjutnya...