Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Multimedia ; Jurnal ; Universiti Awam ; Pengesahan Bahasa ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Katan ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
jelapak[dZ«.lA.pA/]kata kerjaberbaring dalam keadaan kurang bermaya kerana keletihan.Balek aje dari kebon, abang teros jelapak kat lantai.[bA.le/ A.dZ« dA.Äi k«.bon A.bAN t«.Äos dZ«.lA.pA/ kAt lAn.tAj]Balik sahaja dari kebun, abang terus berbaring di lantai dalam keadaan tidak bermaya kerana terlalu penat.
tayap[tA.4444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444444jAp]kata adjektifkeadaan yang bersesak-sesak dan bertolak-tolakan.Tayap padang sekolah tu, penoh bebudak.[tA.jAp pA.dAN s«.ko.lAh tu p«.noh b«.bu.dA/]Sesak padang sekolah itu dengan budak-budak.
sujo[su.dZo]kata adjektifkeadaan senyap sunyi khusus di dalam rumahPanggel-panggel, sujo aje, tak bejawap.[pAN.gel.pAN.gel su.dZo A.dZ« tA/ b«.dZA.wAp]Panggil-panggil, senyap sunyi sahaja, tiada jawapan.
bancah[bAn.tSAh]kata adjektifkeadaan basah pada permukaan selain tanah.Abes bancah lantai ni bile angah telepas baldi ae.[A.bes bAn.tSAh lAn.tAj ni bi.l« A.NAh t«.l«.pAs bAl.di Ae]Habis basah lantai ini apabila angah terlepas baldi air itu.
tui[tu.wi]kata adjektifdalam keadaan tidak boleh ditarik balik khusus dalam permainan kanak-kanak seperti permainan polis sentri dan lain-lain.Tui kau dan lepaskan tangan kau, jangan aleh lagi buah cato tu.[tu.wi kAw dAn l«.pAs.kAn tA.NAn kAw dZA.NAn A.leh lA.gi Tui engkau dan lepaskan tangan engkau, jangan alih lagi buah catur itu.
sia lantau[si.jA lAn.tAw]keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; salo alai.Dah seimo lemo pon tempat ni maseh sia lantau.[dAh s«.i.mo le.mo pon t«m.pAt ni mA.seh si.jA lAn.tAw]Sudah senja pun tempat ini masih banyak orang yang lalu lalang.
salo alai[sA.lo A.lAj]keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; sia lantau.Ape takot, kan salo alai kat sini.[A.p« tA.kot kAn sA.lo A.lAj kAt si.ni]Mengapa takut, bukankah di sini banyak orang yang sedang lalu-lalang.
pondak[pon.dA/]kata adjektifberkenaan keadaan yang terlalu banyak asap.Pondak asap balek buket sane tu.[pon.dA/ A.sAp bA.le/ bu.ket sA.n« tu]Terlalu banyak asap di sebalik bukit sana.
melintap[m«.lin.tAp]kata adjektifkeadaan demam yang kuat tetapi belum sampai ke tahap meracau.Demam biyase aje, belom melintap.[d«.mAm bi.yA.s« A.dZ« b«.lom m«.lin.tAp]Dia demam biasa sahaja, belum demam kuat.
libang-libu[li.bAN.li.bu]kata adjektifkeadaan sesuatu yang tidak kemas dan tidak tersusun.Susonle bantal tu elok-elok, jangan libang-libu aje.[su.son.l« bAn.tAl tu e.lo/.e.lo/ dZA.NAn li.bAN.li.bu A.dZ«]Susunlah bantal itu elok-elok, jangan nampak berselerak dan bersepah-sepah.
1
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata keadaan

Peribahasa
254

Make hay while the sun shines

Ambillah kesempatan sepenuhnya daripada keadaan atau peluang yang ada sebelum ia lenyap.

Menjemur sementara panas

"People are going to tight pants this season, and we should quickly make hay while the sun shines," said the boutique owner, hoping to reap a big profit out of the short-lived favourable situation.

''Musim ini, orang suka pakai seluar ketat, dan kita perlulah segera menjemur sementara panas,'' kata pemilik butik itu yang berharap dapat mengaut keuntungan besar daripada keadaan itu yang datang hanya sekejap.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...