Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Karyawan ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Jurnal ; Universiti Awam ; Kerajaan Malaysia ; Novel ; Hasil Penyelidikan ; Majalah ; Pantun ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
amben[Am.ben]kata namasejenis lantai tinggi yang berkaki, lazimnya terdapat di bahagian belakang rumah atau dapur yang boleh dijadikan tempat duduk, tempat tidur dan lain-lain. Barang-barang juga boleh diletakkan di bahagian bawah atau atas amben.Mari dok atas amben ni jangan dok kat lantai.[mA.Äi do/ A.tAs Am.ben ni dZA.NAn do/ kAt lAn.tAj]Marilah duduk di atas amben ini jangan duduk di lantai.
siyo[si.jo]kata namatempat duduk tukang perahu.Hati-hati duduk kat siyo tu, nanti tepelanteng.[hA.ti.hA.ti du.du/ kAt si.jo tu nAn.ti t«.p«.lAn.teN]Berhati-hatilah semasa duduk di bahagian tempat duduk tukang perahu itu, nanti terpelanting.
getek[g«.te/]kata adjektifrasa jijik.Getek saya nak pijak tempat tu, koto bena.[g«.te/ kA.mi nA/ pi.dZA/ t«m.pAt tu ko.to b«.nA]Geli saya hendak memijak tempat itu kerana sangat kotor.
getek[g«.te/]kata adjektifrasa jijik.Getek saya nak pijak tempat tu, koto bena.[g«.te/ kA.mi nA/ pi.dZA/ t«m.pAt tu ko.to b«.nA]Geli saya hendak memijak tempat itu kerana sangat kotor.
lampan[lAm.pAn]kata kerjamemijak-mijak atau melanyak dengan lasak; melatam.Jangan lampan tempat tido tu, lunyai karang.[dZA.NAn lAm.pAn t«m.pAt ti.do tu lu.øAj kA.ÄAN]Jangan melanyak atas tempat tidur itu, nanti lunyai.
sia lantau[si.jA lAn.tAw]keadaan banyak orang yang sedang lalu-lalang; salo alai.Dah seimo lemo pon tempat ni maseh sia lantau.[dAh s«.i.mo le.mo pon t«m.pAt ni mA.seh si.jA lAn.tAw]Sudah senja pun tempat ini masih banyak orang yang lalu lalang.
ngembo[N«m.bo]kata kerjamembuat selerak.Adek ngembo kaen macam ni, nanti bilek jadi macam tempat kuceng beranak.[A.de/ Nem.bo kAen mA.tSAm ni nAn.ti bi.le/ dZA.di mA.tSAm Adik membuat selerak macam ini, nanti bilik menjadi seperti tempat kucing beranak.
bedembon[b«.d«m.bon]kata kerjaberjalan lambat dalam keadaan yang berhati-hati.Tempat lecak ni, bedembn aje jalan tu, lambat sampai pon tak ape.[t«m.pAt le.tSA/ ni b«.d«m.bon A.dZ« dZA.lAn tu lAm.bAt sAm.pAj pon tA/ A.p«]Tempat yang lecak begini, berjalanlah lambat-lambat dan berhati-hati, lambat sampai pun tidak mengapa.
melono[m«.lo.no]kata adjektifberkenaan tempat yang berselerak dengan kotoran yang basah.Melono taek ayam atas lantai.[m«.lo.no tA.e/ A.jAm A.tAs lAn.tAj]Berselerak nampak tahi ayam atas lantai.
bene-bukat[b«.n«.bu.kAt]kata adjektifsuasana kebisingan di sesuatu tempat.Entah ape yang dah jadi dalam rumah tu, bene-bukat bunyinye.[«n.tAh A.p« jAN dAh dZA.di dA.lAm Äu.mAh tu b«.n«.bu.kAt Entah apa yang sudah berlaku dalam rumah itu, bising bunyinya.
1
Tesaurus
 
tempat (kata nama)
1. Bersinonim dengan bekas: wadah

2. Bersinonim dengan kawasan: daerah, wilayah, rantau, ceruk, kampung, desa, negeri, negara, provinsi,

3. Bersinonim dengan kedudukan: letaknya, lokasi,

Kata Terbitan : setempat, menempati, menempatkan, penempatan,

Puisi
 

Ambil galah kupaskan jantung,
     Orang Arab bergoreng kicap;
Kepada Allah tempat bergantung,
     Kepada nabi tempat mengucap.



Lihat selanjutnya...
Peribahasa
261

East, west, home's the best

Betapa baik pun tempat orang, baik lagi tempat sendiri.

Hujan keris lembing di negeri kita, hujan emas perak di negeri orang; baik lagi di negeri kita.

My father has been living abroad for years, and now he's a successful businessman. But deep down in his heart, he yearns to return to his homeland because to him, east, west, home's the best.

Bapaku telah lama hidup di perantauan, dan kini menjadi usahawan yang berjaya. Namun begitu, jauh di dalam hatinya, dia hendak pulang ke tanah air, kerana baginya, hujan keris lembing di negeri kita, hujan emas perak di negeri orang; baik lagi di negeri sendiri.

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...