Dewan Bahasa & Pustaka  Carian Spesifik
 

Juga ditemui dalam : Kamus dan Istilah ; Panduan ; Perkhidmatan ; Artikel ; Puisi ; Ensiklopedia ; Buku ; Khidmat Nasihat ; Peribahasa ; Jurnal ; Universiti Awam ; Kerajaan Malaysia ; ujian ; Novel ; Pantun ; Kamus Dewan Perdana ;
Maklumat Tambahan Dalam :Korpus ; e-Tesis ;e-Jurnal ;

 
Glosari Dialek JohorGlosari Dialek KedahGlosari Dialek KelantanGlosari Dialek Negeri SembilanGlosari Dielek MelakaGlosari Dialek PahangGlosari Dialek Pulau Pinang
Entri Fonetik Kelas Kata Makna Ayat Dialek Sebutan Ayat Maksud Ayat
kebabal[k«.bA.bAl]kata adjektifberkenaan kulit keras atau tebal pada bahagian kaki atau tapak tangan akibat terlalu kerap membuat kerja, kematu; melulang.Tangannye kebabal kerane kuat bekeje.[tA.NAn.ø« k«.bA.bAl k«.ÄA.n« ku.wAt b«.k«.dZ«]Kulit tangannya keras akibat bekerja kuat.
lengit[l«.Nit]kata adjektifbau peluh badan yang hangit atau busuk akibat bermain serta berjemur di tengah panas; benget, bau ari.Tak tahan kawan, lengit na bau badan die.[tA/ tA.hAn kA.wAn l«.Nit nA bAu bA.dAn di.j«]Saya tidak tahan kerana bau peluh badannya yang busuk akibat berjemur.
lenjan[l«n.dZAn]kata adjektiflusuh akibat dipakai secara berlebihan.Kalau kau tak berenti naek basikal ni, seminggu lagi lenjanle die.[kA.lAw kAw tA/ b«.Ä«n.ti nAe/ bA.si.kAl ni s«.miN.gu Kalau engkau tidak berhenti menaiki basikal ini seminggu lagi habislah lusuh.
selak[s«.lA/]kata kerjaterhenti gerak pernafasan akibat banyak ketawa atau menangis.Kelaka betol cerite tu, sampai penonton selak.[k«.lA.kA b«.tol tS«.Äi.t« tu sAm.pAj p«.non.ton s«.lA/]Lucu betul cerita itu hingga penonton ketawa berdekah-dekah dan terhenti sejenak pernafasan.
rengges[ÄeN.ges]kata adjektifberkurangan atau semakin susut akibat sesuatu.Daon pokok itu rengges kene makan ulat.[dAon po.ko/ i.tu ÄeN.ges k«.n« mA.kAn u.lAt]Daun pokok itu semakin berkurangan kerana dimakan ulat.
benget[b«.Net]kata adjektifbau peluh badan yang hangit atau busuk akibat bermain serta berjemur di tengah panas; bau ari, lengit.Benget bau badan kalau tak mandi lepas nebas.[b«.Net bAu bA.dAn kA.lAw tA/ mAn.di l«.pAs n«.bAs]Busuk berbau peluh jikalau tidak mandi selepas menebas.
bau ari[bAu A.Äi]bau peluh badan yang hangit atau busuk akibat bermain serta berjemur di tengah panas; benget; lenget.Budak-budak ni bebau ari lepas bejemo kat padang.[bu.dA/.bu.dA/ ni b«.bAu A.Äi l«.pAs b«.dZ«.mo kAt pA.dAN]Budak-budak ini berbau peluh busuk selepas bermain di tengah panas di padang.
melela[m«.l«.lA]kata namakesan atau bekas pada anggota badan, tangan atau kaki akibat pukulan dengan rotan, kayu, lidi dan lain-lain.Tengok ni, melela lengan adek, kau pukol.[te.No/ ni m«.l«.lA l«.NAn A.de/ kAw pu.kol]Tengok sini, berbekas lengan adik yang engkau pukul.
melulang[m«.lu.lAN]kata adjektifberkenaan kulit keras atau tebal pada bahagian kaki atau tapak tangan akibat terlalu kerap membuat kerja, kematu; kebabal.Hari-hari keje lasak, melulang kaki tangan.[hA.Äi.hA.Äi k«.dZ« lA.sA/ m«.lu.lAN kA.ki tA.NAn]Setiap hari bekerja lasak, keras kulit kaki dan tangan
membebek[m«m.be.be/]kata adjektifberkenaan api dapur yang terlalu perlahan dan seakan-akan mahu padam akibat kehabisan minyak.Api dapo minyak tanah tu nampak membebek dari tadi. Bile nak masak?[A.pi dA.po mi.øA/ tA.nAh tu nAm.pA/ m«m.be.be/ dA.Äi ]Api dapur minyak tanah itu dari tadi perlahan macam nak padam. Bila hendak masak?
1
Tesaurus
Tiada maklumat tesaurus untuk kata akibat

Peribahasa
418

A good name is sooner lost than won

Nama yang baik memerlukan masa dan usaha untuk dibina tetapi seseorang itu boleh kehilangannya dengan sekelip mata akibat satu kesalahan yang dilakukan meskipun kecil.

Panas setahun dihapuskan oleh hujan sehari. (Nota : Padanan seperti kurang tepat, PM –ve to +ve)

You are a man of honour and have done a lot of good things for his association. But don't get involved in those dubious activities because one minor slip could crumble your good reputation. Remember, a good name is sooner lost than won.

Kamu orang yang terhormat dan telah banyak berjasa kepada persatuan ini. Tetapi janganlah membabitkan diri dalam kegiatan yang mencurigakan kerana satu kesilapan kecil boleh menghancurkan reputasi baik kamu. Ingat, panas setahun dihapuskan oleh hujan sehari

Peribahasa dan Ungkapan Inggeris - Melayu



Lihat selanjutnya...